Vervangen van de distributie

Garage de loods HenkReparatiesLeave a Comment

Het vervangen van de distributie is een zeer belangrijk onderdeel in het onderhoud aan de Porsche 944 en 928.
Wanneer de distributieriem breekt (bijvoorbeeld door ouderdom) dan zullen de zuigers de kleppen raken waardoor de kleppen krom slaan en de zuiger schade heeft. Dan volgt een nog kostbaardere reparatie.

Bij het vervangen van de distributie zullen we altijd de keerringen en ook de o-ringen vervangen. Wanneer dit niet wordt gedaan bestaat de reële kans dat de keerrringen of o-ringen olie gaan lekken. Dan heb je kans op een vlek op je mooie oprit of zelfs mogelijk dat de nieuwe distributieriem nat wordt door deze olie. Dan zal alsnog een complete distributie reparatie uitgevoerd moeten worden.
De waterpomp is een optie, soms kan die nog een tweede termijn mee.

Het afstellen van de distributieriem en de balanssnaar cq balansasriem gebeurt met geleide- en spanrollen. De geleiderollen moeten net niet aanliggen. De spanrollen geven een bepaalde voorspanning die met speciaal gereedschap kan worden nagemeten.
Bij het vervangen van de keerringen en O-ringen moet alles volledig ontdaan worden van vuil omdat daarmee een nieuwe lekkage kan ontstaan.
Niet elke automonteur kan overweg met deze ouderwetse en licht complexe materie. Er kunnen nogal wat foutjes worden gemaakt die niet direct aan het licht komen. Op de foto hierboven is te zien dat het vrijloopwiel niet vrijloopt waardoor er rubber afzetting komt op het loopwiel en deze constant gaat meedraaien en het lager hiervan dus voortijdig is versleten. Ook slijt de riem onnodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *