Als je de speciale dop kwijt bent van de slotmoer kan je de moer niet meer verwijderen en dus je wiel niet meer verwijderen. Er zijn erg veel soorten van deze sleutels en een universele is er niet. Wij hebben een methode om deze te verwijderen vrijwel zonder schade aan de velg. Op de markt zijn universele moer verwijderaars echter deze werken niet bij Porsche velgen omdat de moeren veel te diep zitten en Porsche een speciaal slotsysteem heeft.
Porsche 924,928,944,986 torque tube revisie
Porsche 924, 928, 944, 968 Torque tube revisie
Uitbouw torque tube
Reviseren torque tube
Hoe herken ik versleten torque tube lagers?
– Gierend geluid afkomstig van middentunnel tijdens rijden/stationair
– Zet de versnellingspook in vrij. Druk het koppelingspedaal in. De as zal dan langzaam uitdraaien. Het geluid neemt dan af totdat de as stilstaat en het geluid weg is. Als dit een duidelijk gierend geluid is dan zijn de torque tube lagers versleten.
– Of rijdt even bij ons langs voor een beoordeling
Waarom bij ons laten reviseren?
- Verzenden van torque tube is mogelijk
- Wij maken gebruik van een zeer goede kwaliteit lagers
- Wij hebben een flink aantal gebruikte torque tubes op voorraad
- Indien gewenst kan bij deze reparatie ook de koppeling worden vervangen of een shortshifter worden geplaatst. Hiervoor hebben wij de benodigde delen op voorraad
- Bij de 928 automaat is het verstandig om dan gelijk de oude flex plate klem te vervangen door onze nieuwe klem .
- Wij hebben veel ervaring om elke reparatie tot een succes te maken
- Het is verstandig om goed te kijken naar overige onderdelen die eventueel vervangen moeten worden. Het de- en monteren van de torque tube kost veel tijd waardoor het efficiënter is om gelijk meer onderdelen mee te vervangen.
- Vooraf kunnen wij u adviseren wat de beste aanpak is voor uw Porsche
Wat is een Torque tube?
Kan ik ook mijn torque tube zelf de- en monteren?
Nog directere stuureigenschappen in uw 928
De Porsche 928 is een fantastisch rijdende auto met goede stuur eigenschappen. Helaas kan dit na 30 jaar wel eens heel anders zijn. Het kan dan voorkomen dat uw stuurhuisbussen versleten zijn. U kunt deze vervangen door originele van Porsche, maar uw stuureigenschappen kunnen nog beter worden! Wat deze bussen zijn en hoe we dit kunnen verbeteren gaan we u vertellen in dit artikel. Het stuurhuis van de 928 hangt onder het subframe van de motor. Het stuurhuis zit bevestigd met rubber bussen waar bouten doorheen zitten. Door ouderdom drogen de rubber bussen uit en kunnen deze scheuren. Het komt ook vaak voor dat een 928 last heeft of last gehad heeft van olielekkage van bijvoorbeeld het carter. Hierdoor komt er olie op de rubbers die vervolgens aangetast worden en hun sterkte verliezen. Het ontdekken van versleten rubbers is lastig te zien, tenzij u beschikking hebt over een brug. Het is wel te merken aan het stuurgedrag van de auto. De oplossing van al deze problemen is redelijk simpel door het gebruik van aluminium stuurhuisbussen. Deze aluminium bussen komen in plaats van de rubberen bussen. Met een nauwe tolerantie worden deze bussen gemaakt, zodat ze perfect passen in het stuurhuis. Doordat de bussen gemaakt zijn van massief aluminium treden er geen spelingen meer op en krijg je een directer stuurgevoel. Daarnaast voel je ook beter wat er bij de wielen gebeurt, omdat dit niet meer wordt gedempt door de rubbers in het stuurhuis. Daarnaast gaan de bussen levenslang mee door het gebruik van aluminium. De montage van de bussen is relatief simpel uit te voeren mits u beschikt over een brug. Doordat het stuurhuis alleen maar hoeft te zakken is er geen uitlijning nodig, omdat de spoorstangen gemonteerd blijven. Natuurlijk kunnen wij deze reparatie ook voor u doen. Neem dan contact met ons op.
Bestel op onze webshop
944 Turbo/S2 mistlamp
944 Turbo/S2 Mistlamp weer netjes gemonteerd
928 stuurhuis stuurhuisbussen
928 aluminium stuurhuisbussen
De Porsche 928 is een fantastisch rijdende auto met goede stuur eigenschappen.
Helaas wil dit na 30 jaar wel eens heel anders zijn. Het kan dan voorkomen dat
uw stuurhuisbussen versleten zijn. U kunt deze vervangen door originele van
Porsche, maar uw stuureigenschappen kunnen nog beter worden! Wat deze bussen
zijn en hoe we dit kunnen verbeteren gaan we u vertellen in dit artikel.
Het stuurhuis van de 928 hangt onder het subframe van de
motor. Het stuurhuis zit bevestigd met rubber bussen waar bouten doorheen
zitten. Door ouderdom drogen de rubber bussen uit en kunnen deze scheuren. Het
komt ook vaak voor dat een 928 last heeft of last gehad heeft van olielekkage
van bijvoorbeeld het carter. Hierdoor komt er olie op de rubbers die vervolgens
aangetast worden en hun sterkte verliezen.
Het ontdekken van versleten rubbers is lastig te zien, tenzij
je beschikking hebt over een brug. Het is wel te merken aan het stuurgedrag van
de auto. Als je instuurt voor een bocht moeten de voorwielen eigenlijk direct
reageren. Gebeurt dit niet direct, maar na bijvoorbeeld 10° stuurverdraaiing,
dan kan het zijn dat de stuurhuisbussen versleten zijn. Is dit veel meer dan
kan het zijn dat uw hardex koppeling versleten is. (Lees hier meer) Dit is vaak
niet snel merkbaar, omdat het langzaam slijt. Soms heb je het een aantal jaar
niet door totdat je erachter dat de auto van een vriend wel heel strak stuurt.
De oplossing van al deze problemen is redelijk simpel door
het gebruik van aluminium stuurhuisbussen. Deze aluminium bussen komen in
plaats van de rubberen bussen. Met een nauwe tolerantie worden deze bussen
gemaakt, zodat ze perfect passen in het stuurhuis. Doordat de bussen gemaakt
zijn van massief aluminium treden er geen spelingen meer op en krijg je een
directer stuurgevoel. Daarnaast voel je ook beter wat er bij de wielen gebeurt,
omdat dit niet meer wordt gedempt door de rubbers in het stuurhuis. Daarnaast
gaan de bussen levenslang mee door het aluminium.
De montage van de bussen is relatief simpel uit te voeren
mits u beschikt over een brug. Doordat het stuurhuis alleen maar hoeft te
zakken is er geen uitlijning nodig, omdat de spoorstangen gemonteerd blijven. Natuurlijk
kunnen wij dit ook voor u doen.
Verstelbaar nokkenastandwiel ontwikkeling
Verstelbaar nokkenastandwiel ontwikkeling - Deel 2
VIn het eerste deel van de ontwikkeling van het tandwiel hebben we uitgelegd waarom we dit zijn gaan ontwikkelen en wat een verstelbaar tandwiel nou eigenlijk is. In dit deel gaan we verder vertellen hoe we tot dit ontwerp zijn gekomen en zien jullie de eerste 3D tekeningen van het tandwiel.
Het nokkenastandwiel zit erg goed verstopt achter de
aluminium kappen, waardoor er weinig ruimte is voor het tandwiel. Om een goed
beeld te krijgen van de beschikbare ruimte hebben we een 3D tekening gemaakt
zoals je kan zien in de video. Hierin hebben we ons tandwiel gezet om te kijken
of alles past.
Wij hebben ervoor gekozen om het tandwiel verstelbaar te
maken over een totaal bereik van 12°, dit wil zeggen dat het tandwiel -4° tot +8°
verdraaid kan worden. Dit is voldoende, want het heeft geen zin om het tandwiel
meer te verdraaien. Anders zou je bijvoorbeeld het maximale koppel pas ver in
de toerenbegrenzer kunnen bereiken. Sommige andere tandwielen hebben een veel
groter bereik, wat ons verbaasde want je hebt er eigenlijk niks aan.
Het tandwiel kan worden afgesteld terwijl de riem en het tandwiel
gemonteerd zijn. Het afstellen gaat makkelijk met vier sterke inbus 10.9 M8
bouten die je ietsjes los moet draaien om het tandwiel te kunnen verdraaien. Om
te zien hoeveel graden het tandwiel is verdraaid zit er een gradenmarkering op
het tandwiel, wat het afstellen erg makkelijk maakt.
Veel verstelbare tandwielen zijn gemaakt van aluminium. Echter is
het een bekend probleem van de originele tandwielen dat de spiebaan nog wel
eens wil uitscheuren. Dit kan natuurlijk grote schade opleveren. Daarom hebben
wij ervoor gekozen om de kern van het verstelbare tandwiel te maken van een
sterkere staalsoort dan het origineel.
Het eerste tandwiel gaan we uitgebreid testen of alles
functioneert naar behoren. Er zijn mogelijk nog wat verbeter punten die we
kunnen doorvoeren in de toekomstige tandwielen. Zodra het eerste tandwiel
helemaal goed is gaan we over tot de productie van de eerste batch. Het verslag
van de tests kun je lezen in het volgende deel.
Verstelbaar nokkenastandwiel ontwikkeling – Deel 1
Verstelbaar nokkenastandwiel ontwikkeling
Deel 1
Een tijdje terug is Garage de Loods begonnen met de ontwikkeling van een eigen verstelbaar nokkenastandwiel die geschikt is voor de Porsche 944. Wij willen een goedkoper en beter alternatief aanbieden voor de tandwielen die nu op de markt verkrijgbaar zijn. In deze serie van berichten nemen wij jullie mee in de ontwikkeling van dit tandwiel en laten wij zien hoe ons product is ontstaan.
Maar als eerste, wat is een verstelbaar nokkenastandwiel nou
eigenlijk? We beginnen bij de basis. De nokkenas van een 944 wordt aangedreven
door een distributieriem. De nokkenas bedient de kleppen en zorgt dat deze open
en dicht gaan. De timing komt heel precies en bepaald ook waar o.a.. de
maximale koppel ligt van de motor. Door de timing een paar graden aan te passen
kan de timing iets veranderd worden waardoor je eerder/later je maximale koppel
bereikt. De kern van het tandwiel is gefixeerd op de as en de tanden kunnen t.o.v.
van de as een aantal graden verdraaien, waardoor de timing veranderd van de
nokkenas.
Eén van de redenen om te kiezen voor een verstelbaar
nokkenastandwiel zijn de betere rijeigenschappen. Een andere reden om te kiezen
voor een verstelbaar nokkenastandwiel is dat als je de cilinderkop vlakt, de
positie van je tandwiel veranderd. Deze komt als het ware iets lager te liggen,
waardoor de timing wat veranderd. Als dit al vaker gebeurd is kan je timing
enkele graden veranderd zijn. Als je wat verder gaat met het tunen van het
motorblok kan het ook voorkomen dat je door diverse modificaties de timing van
de nokkenas iets anders wil hebben.
Ons tandwiel zal geschikt zijn voor de Porsche 944 2.5L 8V
blokken inclusief de Turbo en de 924S. Nadat het tandwiel is gemonteerd op het
blok kan het worden afgesteld zonder dat het tandwiel telkens gedemonteerd
hoeft te worden. Dit geeft de mogelijkheid om simpel en snel de verstelling aan
te passen als de verstelling niet naar wens is.
Ons doel is om een beter alternatief aan te bieden voor het
tandwiel dat tot nu toe op de markt verkrijgbaar is. Dit doen we onder andere
door de kosten laag te houden. De meeste tandwielen zijn ruim boven de 300,-
euro of zelfs nog meer. Wij maken zullen gebruik gaan maken van het originele
tandwiel die we modificeren zodat het verstelbaar wordt. Dit levert een forse
kostenbesparing op waardoor ons tandwiel goedkoper aangeboden kan worden. Om
dit mogelijk te maken gaan we een inruil-systeem hanteren, waarbij we het
’oude’ tandwiel inruilen zodat we deze weer kunnen modificeren. Uiteraard tegen
een goede korting op de aanschafprijs.
In het volgende deel gaan we het hebben over het ontwerp van
het tandwiel en hoe we tot ons ontwerp zijn gekomen. Hou onze Facebook en
website in de gaten voor de meest recente ontwikkelingen.
Airco in de 928
Airco in de 928
Reparatie km-teller
Reparatie km-teller
Een veel voorkomend probleem is dat het optelmechanisme die de km-stand bijhoudt niet meer werkt. Vaak werkt de snelheidsmeter wel en is er een tandwieltje stuk. Wij hebben vele soorten tandwieltjes in voorraad voor de 944, 928 en 986, Europeese en USA modellen. Daarnaast beschikken we ook over reservedelen van telwerken. Denk hierbij aan de wijzers, klokken of andere elektrische componenten.Bij de reparatie vervangen we ook enkele elektronische componenten die kunnen falen.
Vaak komt het ook voor dat de oliedrukmeter, voltmeter of de koelwater temperatuurmeter niet meer de juiste waardes aangeven. Dit kan gevaarlijk zijn, omdat je er vanuit gaat dat het goed is terwijl dat in werkelijkheid heel anders is. Deze meters kunnen wij afstellen of zelfs vervangen mocht dat nodig zijn.
Als wij de teller unit repareren vervangen wij ook de lampjes zodat u weer een perfect zicht heeft op uw tellers in het donker. Als het nodig is herstellen wij ook de lichtgeleiding.
Wij kunnen de teller unit voor u in- en uitbouwen, maar u kunt ook uw teller unit opsturen naar ons. Neem dan eerst wel contact met ons op.
Vervangen van distributieriem
Vervangen van de distributieriem
Het vervangen van de distributie is een zeer belangrijk onderdeel in het onderhoud aan de Porsche 944 en 928.
Wanneer de distributieriem breekt (bijvoorbeeld door ouderdom) dan zullen de zuigers de kleppen raken waardoor de kleppen krom slaan en de zuiger schade heeft. Dan volgt een nog kostbaardere reparatie.
Bij het vervangen van de distributie zullen we altijd de keerringen en ook de o-ringen vervangen. Wanneer dit niet wordt gedaan bestaat de reële kans dat de keerringen of o-ringen olie gaan lekken. Dan heb je kans op een vlek op je mooie oprit of zelfs mogelijk dat de nieuwe distributieriem nat wordt door deze olie. De olie tast ook de riem aan waardoor er dan zal alsnog een complete distributie reparatie uitgevoerd moeten worden.
De waterpomp is een optie, soms kan die nog een tweede termijn mee.
Het afstellen van de distributieriem en de balanssnaar cq balansasriem gebeurt met geleide- en spanrollen. De geleiderollen moeten net niet aanliggen. De spanrollen geven een bepaalde voorspanning die met speciaal gereedschap kan worden nagemeten.
Bij het vervangen van de keerringen en O-ringen moet alles volledig ontdaan worden van vuil omdat daarmee een nieuwe lekkage kan ontstaan.
Niet elke automonteur kan overweg met deze ouderwetse en licht complexe materie. Er kunnen nogal wat foutjes worden gemaakt die niet direct aan het licht komen. Op de foto hieronder is te zien dat het vrijloopwiel niet vrijloopt waardoor er rubber afzetting komt op het loopwiel en deze constant gaat meedraaien en het lager hiervan dus voortijdig is versleten. Ook slijt de riem onnodig.onder